Iron Maiden a spart piata la Cluj!

Iron Maiden la Cluj

de Arina Lazăr – redactor

La orele 16, cam 1.000 de oameni (am măsurat eu, din ochi) se adunaseră deja în faţă la Polus Center Cluj şi alte câteva sute se vedeau mişunând pe podul din spatele parcării. O ştire se anunţase de curând şi începuse să agite pe toată lumea, conform căreia, deşi biletele au avut un preţ unic de 100 RON, spaţiul avea totuşi să fie delimitat şi numai primii 5.000 de veniţi puteau intra în zona de Golden Circle, pe baza unor brăţări limitate ca număr.
Puţin după oră 17:00 s-au deschis porţile şi câteva zeci de grupuri au început să alerge până la a doua coadă, la intrarea în zona din faţa scenei. Norocul au fost găleţile de apă şi bureţii îmbibaţi aruncaţi peste public de către gardieni, pentru că aerul era din ce în ce mai puţin şi aglomeraţia de neconceput. Totuşi, organizarea n-a lăsat de dorit, intrarea s-a făcut în ordine şi cu o viteză remarcabilă.
După aproximativ o oră, cele 5.000 de brăţări speciale de acces au fost epuizate şi accesul a fost oprit. Trupa Cargo şi-a terminat probele de sunet şi în scurt timp a început concertul de deschidere al trupei Iron Maiden, pentru mai mult de 30.000 de oameni. Secretul trebuie să fi fost setlist-ul, format în marea lui parte din piese vechi lansate cu Kempes (primul vocal al Cargo, plecat în Australia în 2002), ca „Ziua vrăjitoarelor“, cu care au deschis, „Aproape de voi“, „Batacanda“ şi „Doi paşi în urma ta“ şi alte câteva arhicunoscute din noua formulă – „Ploaia“, „Pe motoare“ şi „Anarhia“. Pentru că toată mulţimea de oameni a cântat continuu – au fost câteva momente extraordinar de emoţionante, când publicul a cântat singur piese întregi. Momentul Cargo a fost o surpriză, e adevărat, iar pentru ei trebuie să fi fost o experienţă copleşitoare.

Iron Maiden la Cluj

După o oră şi jumătate, cu câteva minute înainte de ora programată, ecranele s-au aprins din nou, a început un spectacol subtil de lumini şi din direcţia scenei a început să se audă instrumentalul „Transylvania“, care-a dezmeticit toată mulţimea. Luminile au devenit roşiatice şi a început „Mars, the bringer of war“, o compoziţie orchestrală a lui Gustav Holst, din cadrul operei „The Planets“. În câteva minute, asta a fost. Au intrat în scenă şi-au început „The wicker man“, piesa care deschide albumul „Brave new world“, din 2000.
„Come on, Cluj! We wrote a song called Transylvania a long time ago and we never really got here until now.“
Bruce Dickinson, într-o formă vocală cel puţin la fel de bună ca întotdeauna, însă mai puţin energic, pare-mi-se, a ţinut concertul la înălţimea lui firească. Pe scenă, mişcare continuă; în mulţime – agitaţie şi-o fericire cum n-am mai văzut de mult. Faţă de concertul de la Bucureşti, din 2008, de data asta conceptul a fost clar altul – aproape în totalitate piese noi, de pe ultimele albume, printre care s-au mai strecurat câteva titluri vechi, concentrate în marea lor parte în final. Ultimul album al Maiden, „The Final Frontier“, tocmai fusese lansat cu două zile înainte şi botezul a fost cum nu se poate mai spectaculos.
„We have a new album that came out this week, you can go and buy it and if you don’t wanna buy it, go buy yourself a beer instead!“

Iron Maiden la Cluj

După circa o oră, Bruce s-a oprit şi a spus câteva cuvinte în memoria lui Ronnie James Dio, pentru care au cântat piesa „Blood brothers“. „In fact, we’re all blood brothers!“ Momentul a fost cu-atât mai înălţator cu cât mulţimea a scandat şi-a cântat întregul cântec. În fond, n-avem voie să-l uităm pe omul ăsta!
E greu să încerc să nu-l compar cu primul concert, dar e încă un spectacol pe care nu l-am văzut de suficiente ori cât să mă satur. Trebuie să spun că mi-au lipsit câteva titluri grele, pe care le-aş fi preferat celor noi, de-asta a fost mai pe gustul meu concertul din 2008. Show-ul nu s-a mai încheiat cu „Fear of the dark“, a avut o energie nouă, a fost suprinzător, a fost impecabil şi noul album aminteşte de Fecioara de Fier din tinereţile ei, însă sunetul e mai dinamic, mai elaborat şi are un suflu nou.

Iron Maiden la Cluj

Au închis seara cu un şir de trei piese („Fear of the dark“, „The number of the beast“ şi „Hallowed be Thy name“) şi au fost chemaţi înapoi pentru 15 minute, chiar şi-n timp ce sunetiştii strângeau sculele de pe scenă şi luminile se aprinseseră. Simpatic, la fel ca şi acum doi ani, pe fundal a început să se audă „Always look on the bright side of life“, al Monty Python, şi atunci să vezi 30.000 de oameni dansând şi fluierând în timp ce căutau pene printre paharele şi ziarele rupte de pe jos!