Hotul de cuvinte sau „The words“

The words

The words

de: Laura Ioana Tătaru – colaborator

Apărut recent, filmul „Hoţul de cuvinte“ a avut un impact puternic asupra publicului ce l-a vizionat datorită poveştii cu caracter psihologic şi moralizator. Aduce în prim plan urmările aferente unei greşeli necugetate, menită să ofere iluzia succesului. Însă poate cineva să trăiască liniştit după ce este conştient de dorinţa avidă care l-a îndemnat să facă o alegere ce i-a schimbat în totalitate viaţa?

Rory Jansen este un scriitor ce aspiră să devină următoarea vedetă din lumea literară şi face orice îi stă în putinţă pentru a-şi preface visul în realitate. După ce termină un roman, căruia i-a oferit trei ani din viaţă, se loveşte de refuzul a mai multor edituri care nu îi consideă cartea potrivită. Stors de puteri, îngrijorat de viitorul său şi conştient de statutul său, este gata să se dea bătut. Dar, când descoperă un manuscris pierdut şi uitat într-o servită făcută cadou de soţia lui, realizează că în propriile sale mâini se află o adevărată capodoperă ce îl lasă fără cuvinte. El îşi doreşte să fi scris acea poveste captivantă şi de aceea hotărăşte să treacă drept autorul acelei cărţi şi obţine, în sfârşit, recunoaşterea literară pe care şi-o dorea cu atâta aviditate. Astfel, de la scriitorul anonim ce obişnuia să trăiască mereu cu grija zilei de mâine, ajunge un adevărat model în literatură al cărui roman devine best-seller şi câştigă numeroase premii. Viaţa pare să fi luat o turnură extrem de favorabilă în cazul lui Rory, dar totul părea mult prea frumos ca să fie realitate…

Exact când tânărul se bucura de culmile succesului, un misterios bătrân îşi face apariţia şi dintr-o discuţie obişnuită admirator-vedetă, nişte secrete ies la suprafaţă, iar Rory se confruntă cu revelaţia că însuşi bătrânul este autorul manuscrisului uitat în geanta primită. Bătrânul îi povesteşte amintirile frumoase, dar tragice din propria lui tinereţe petrecută la Paris după sfârşitul celui de-al Doilea Război Mondial, care au dus la crearea cărţii. Rory, în cele din urmă, realizează că a trăi cu alegerea pe care a făcut-o nu este un lucru uşor, căci este pus în faţa unei dileme morale care îl va face să analizeze în mod cât se poate de serios persoana care a devenit.

Simultan, în film îşi face apariţia figura lui Clay Hammond, care este autorul poveştii lui Rory si a bătrânului, geniul literar din viaţa reală. Cu alte cuvinte, filmul conţine o poveste în poveste, la finele căruia realizăm că însuşi Clay şi-ar fi relatat viaţa prin intermediul ficţiunii, existând astfel indicii între povestea romanului „The Words“ şi propriul său trecut secret.