De pe bancile scolii in inchisorile comuniste…

De pe băncile şcolii în închisorile comuniste

de Maria Bucur – seminarist

Acesta este numele cărţii pe care Lăcrămioara Stoenescu, autoarea, a prezentat-o vineri, 1 aprilie, în Sala de Festivităţi a C.N. „Mihai Viteazul“. Această carte, după cum însăşi autoarea a declarat, se adresează în special tinerilor, motiv pentru care a organizat această întâlnire – o dezbatere pe subiectul cărţii împreună cu invitaţi de seamă.

Domnul Marin Chioşeaua, reprezentat al Institutului de Investigaţie a Crimelor Comuniste şi primul care a luat cuvântul, a apreciat cartea ca fiind o prezentare a „unor adevărate modele în viaţă“, o carte prin care „vom avea acces la vocile celor care au participat la comunism“.

Autoarea cărţii, fostă profesoară în C.N. „Cantemir Vodă“, ne-a povestit cum a fost deportată la vârsta de 10 ani, în nordul Moldovei, din motiv că tatăl dumneai era un deţinut politic şi cum a fost dată afară de la şcoală, în clasa a cincea. Ne-a dat câteva exemple, din carte, de tineri care au luptat pentru libertate. L-a menţionat pe Sorin Botez, fost elev al C.N. „Mihai Viteazul“, fost vicepreşedinte al Organizaţiei Tineretului Naţional-Liberal care a fost condamnat la 20 de ani de muncă silnică, pentru incendierea arhivei Uniunii Asociaţiei Elevilor Români.

După relatarea a încă câtorva fapte ale tinerilor curajoşi din acea perioadă, Lăcrămioara Stoenescu a propus un moment de reculegere pentru acei tineri, care, în fond, aveau vârsta noastră. Dacă până atunci încă mai era foială prin sală, unii simţindu-se ca la o oră de istorie, toţi s-au ridicat şi, pentru câteva momente, în sală s-a aşternut liniştea.

Elevii au devenit cu adevărat interesaţi când a luat microfonul Peter Falk, membru al organizaţiei „Frontul de Eliberare Naţională din Matei Basarab“ şi fost deţinut politic al sistemului comunist. A fost închis în urma manifestelor anti-comuniste din 1958. În timpul anchetei, i se luau declaraţii zilnice, iar dacă răspunsurile nu conveneau, era pedepsit fizic. „Într-o seară, după ora stingerii, m-au scos din celulă şi m-au dus la o bătaie organizată. Camera torturii era de neimaginat chiar şi pentru anul 1959.“ Falk a declarat că este suporter Dinamo, echipa Securităţii, pentru a fi cruţat. „Pentru asta am fost bătut frumos de maior Brânzaru.“

Pentru a mai destinde atmosfera, domnul Falk ne-a povestit şi unul dintre rarele momente amuzante pe care şi le aminteşte de la Jilava. Sergentul Vulturu l-a întrebat pe un deţinut cum îl cheamă, de ce şi pentru cât timp e condamnat. Acesta din urmă i-a răspuns că-l cheamă Iulius Caius Caesar şi că este condamnat 8 ani pentru reîncarnare. Sergentul l-a crezut, iar când deţinutul a evadat, le-a fost destul de greu autorităţilor să-l prindă.

Deşi, iniţial, am crezut că merg doar la o lansare de carte, am participat la o conferinţă care ne-a deschis ochii nouă, tinerilor, asupra a câte au îndurat alţi tineri ca şi noi în perioada comunismului.

Directorul adjunct al C.N. „Mihai Viteazul“ a încheiat simpozionul, spunându-ne că „dacă astăzi suntem liberi, datorăm această libertate acelor tineri care au luptat pentru ea, riscându-şi chiar viaţa.“

De pe bancile scolii in inchisorile comuniste...