A treia explozie cu Napalm Death in Bucuresti

de Ana Maria Costache – redactor

Pentru a treia oara în Bucureşti, britanicii de la Napalm Death au urcat pe scena din Wings Club, alături de românii de la Negative Core Project, Spiritual Ravishment şi Lost Society. Concertul a fost organizat de Alternative Music Experience, o colaborare între King Size Production şi Bring The Noise. Totuşi, era sub semnul întrebării concertul ăsta – nimic concret până cu o săptămână înainte de ziua evenimentului.

Bine că nu a fost aşa! Pe 14 septembrie, fanii muzicii extreme s-au adunat încetul cu încetul în Wings Club. Prima trupă care a cântat a fost Negative Core Project. În faţa a aproximativ 100 de oameni, bucureştenii au cântat un death/grind sănătos, în piese precum „(Un)holy“, „Blood God“ sau „Rotten“. Băieţii sunt destul de cunoscuţi pe scena underground românească pe care o reprezintă foarte bine, dar încă nu reuşesc să mobilizeze foarte mulți oameni. Asta poate pentru că, de cele mai multe ori, Negative Core Project cântă printre primele trupe la concerte, iar publicul se încălzeşte mai greu.

Spiritual Ravishment, una dintre cele mai promiţătoare trupe de underground românesc, a obişnuit deja publicul cu un show brutal, violent şi plin de energie. Deşi nedormiţi, după cum s-au scuzat de la început, orădenii au reuşit să dezlănţuie publicul pe „Hectic“, „Fukushima Nuclear Samurai“, „Evil Activities“, „Grinding On“, „God at my feet“. Trupa de grindcore a cântat şi „Behead the Tyrant“, piesă care va fi lansată ca single anul acesta. Faţă de alte concerte, pot spune că, de data asta, atmosfera a fost ceva mai slăbuţă. Totuşi, Spiritual Ravishment a promis fanilor un nou album la începutul anului viitor, a cărui lansare va fi devastatoare.

Surpriza serii şi răspunsul la des pusa întrebare „cine cântă după Spiritual Ravishment?“, a fost proaspătul proiect numit Lost Society. Membri din Rising Shadow, Cyborg, Illuminati, împreună cu ajutorul lui Adi Tăbăcaru, toboşarul de la Taine, au creat un proiect care îmbină foarte multe stiluri: progresiv, alternative, jazz, mai mult punk, pe alocuri metal (thrash şi heavy) şi niţel country. Toate astea combinate cu instrumentişti foarte buni şi un vocal care vorbeşte mult. Poate prea mult, prea pe un ton şi o atitudine ce aduc a show de stand-up comedy nu foarte bun. Tot spectacolul băieţilor te făcea să te gândeşti dacă ai nimerit la concertul potrivit, dacă Napalm Death chiar o să mai cânte. Şi totuşi, lumea a fost atentă, dacă nu din plăcere, măcar din curiozitate. Printre melodiile pe care le-am reţinut se numără „Murder in Utero“ (cu un mesaj anti-avort), „Green is the new red“ (care se referă la manipularea prin diverse idei ecologice), „Nirvana Pizza“ (despre viaţa perfectă a maneliştilor) şi un cover după veteranii de la D.R.I. (Dirty Rotten Imbeciles). Eu zic că merită să vezi un astfel de concert, chiar este o iniţiativă unică în România şi ar fi păcat să se limiteze doar la concertul ăsta.

Gata! Tot clubul s-a umplut şi a început să-i strige pe cei de la Napalm Death. Încă de la primele acorduri ale melodiei „Strong Arm“, jumătate din tot publicul s-a băgat în unul din cele mai faine moshpit-uri pe care le-am văzut, încât nici nu aveai cum să cazi sau să fii călcat în picioare. În înghesuiala care se crease, abia dacă puteai să dai din cap, dar, dacă te chinuiai puţin, totul era perfect. Toţi fanii Napalm Death au transpirat mai ceva ca în saună, pe melodii precum „Unchallenged Hate“, „M.A.D. “, „When all is said and done“, „On the brink of extinction“, „The code is red… long live the code“, „Life? “, „Suffer the children“, „You suffer“ (cea mai scurtă melodie din istorie – o secundă). Puţini au fost cei care doar se uitau la scenă. Energia trupei, amestecurile şi alternările de hardcore punk, grindcore, grind/death şi thrash metal au ţinut publicul într-un headbang continuu, în picioare aruncate în aer şi într-o atmosferă incediară. Blast beat-uri amestecate cu bătăi de thrash, riffuri de punk combinate cu riffuri de death, o definiţie perfectă a ceea ce înseamnă grindcore. Britanicii au mai făcut un cover după trupa de crossover thrash metal, Cryptic Slaughter – „Lowlife“ şi, bineînţeles, după melodia antifascistă, „Nazi Punks Fuck Off“, a celor de la Dead Kennedys. După o oră de cântat, care a trecut prea repede, Napalm Death a încheiat cu melodia „Silence is deafening“, de pe albumul din 2005, „The code is red… long live the code“. Fără bis, fără nimic.

O seară memorabilă, cel de-al treilea concert Napalm Death în România, urmând al patrulea la festivalul Rock’n Iaşi (15-17 septembrie). Imediat după concert, toţi cei prezenţi erau afară din club, storcându-şi tricourile de transpiraţie. Aşadar, în ciuda schimbărilor survenite de-a lungul celor 30 de ani de existenţă, Napalm Death îşi menţine aerul ăla old school, de tătici ai metalului, care au scris capitole bune în biblia actualelor generaţii de iubitori ai muzicii extreme.