„A doua scrisoare pierduta“ – Cum a fost la lansare

de Irina Constantin – redactor

În seara de 17 octombrie, „A doua scrisoare pierdută“ a fost lansată în foaierul Teatrului Odeon. Cele aproximativ 60 de persoane prezente s-au strâns în sală încă dinaintea orei 18. La ora stabilită, în fața publicului s-au prezentat Eugen Șerbănescu – autorul –, criticul și poetul Ion Cocora și regizorul Alexa Visarion.

Cel care a deschis evenimentul a fost Ion Cocora, care se aștepta ca titlul cărții și, totodată, al piesei de teatru, să fie o metaforă și nu să se revendice de la I.L. Caragiale. Tot el a susținut faptul că ne aflăm în fața unui eveniment literar și nu numai, Eugen Șerbănescu dând dovadă de o imaginație enormă, dar și că „piesa este mult mai importantă decât am încercat noi să vă transmitem în această seară“. Cartea lui Eugen Șerbănescu a fost descrisă drept o acțiune de la început de secol XIX, dar profund contemporană.

Discursul lui Ion Cocora s-a terminat cu celebrele cuvinte ale lui Arghezi: „Cartea frumoasă, cinste cui te-a scris“ și cu încurajări adresate autorului: „Sunt convins că Eugen nu se va opri aici și că va continua să ne surprindă.“ Următorul ce a preluat microfonul a fost cunoscutul regizor Alexa Visarion, care a descris creația lui Eugen Șerbănescu drept o deschidere către multiplele posibilități pentru a înțelege stilul lui I.L. Caragiale. Regizorul a afirmat că își dorește punerea în scenă a acestei cărți foarte bine scrise la fel de mult ca autorul ei, deoarece personajele au o existență dincolo de concept și merită să fie jucate de mari actori. Regizorul consideră că fiecare cititor va găsi, în mod sigur, o parte a cărții cu care să se identifice sau care să îi fie pe plac, deoarece aceasta conține umor, surprize și o undă de împăcare cu lumea.

Ultimul, dar nu cel din urmă, Eugen Șerbănescu a ținut un discurs. Acesta a fost emoționat, fiindcă debutul său a avut loc chiar în acel foaier al Teatrului Odeon. Autorul a făcut o scurtă prezentare a subiectului abordat în noua sa carte, menționând că își dorește ca aceasta să fie atât o prelungire a celebrei scrisori caragialiene, cât și ceva nou. O noutate este cu siguranță, având în vedere că binecunoscutul cetățean turmentat se dovedește a fi îndrăgostit în secret de Zoe, iar scriitorul simte nevoia de a-i oferi acestui cetățean anonim o identitate: chiar I.L. Caragiale în persoană, îndrăgostit de unul dintre personajele sale feminine.

În continuare, Magda Catone și Răzvan Oprea au fost invitați pentru a interpreta trei scene din „A doua scrisoare pierdută“: dialogul cetățeanului turmentat cu Zoe, amenințarea Zoei adesată lui Fănică pentru infidelitate și împușcarea lui Dandanache de către amanta becherului. Magda Catone a spus că s-a instalat foarte confortabil în replicile lui E. Șerbănescu și că încercarea de a prelungi o operă atât de cunoscută este o dovadă de mare curaj.

În final, Eugen Șerbănescu a mulțumit publicului pentru prezență și a declarat că se simte mult mai încrezător, după ce a văzut cum persoanjele sale prind viață, interpretate chiar în fața sa. Așadar, așteptăm cu nerăbdare spectacolul, care se anunță a fi de excepție.