Cu toţii ştiţi obiceiul: este seară şi manualul de matematică stă neatins pe birou, lângă acesta fiind romanul ce trebuie citit şi rezumat la limba şi literatura română şi lângă acesta este dicţionarul de franceză ce duce cu gândul la textul ce trebuie tradus. Urmează o noapte lungă.
Fiind îngropaţi în atâtea teme, uneori ne întrebăm dacă chiar merită efortul. Am fost învăţaţi de mici că ele ne sunt utile, că ne ajută să luăm note mai mari şi că, orice ar fi, trebuie să le facem. Dar chiar sunt atât
de utile precum se spune?
Majoritatea persoanelor cunosc şi partea întunecată a acestora: oboseala, frustrarea, lipsa de timp liber şi, desigur, prea multe teme duc la lipsa de interes a copilului. În ciuda acestor lucruri, unii spun că efortul va fi răsplătit.
Primesc elevii din România prea multe teme? Un elev ar trebui să petreacă zece minute pe seară pe clasă, recomandă cei de la Asociaţia Naţională a Educaţiei. Astfel, cei din clasa întâi petrec zece minute făcându-şi temele, cei din clasa a noua nouăzeci şi aşa mai departe. Din păcate, timpul se dublează sau chiar se triplează.
Elevii petrec aproximativ şapte ore pe zi la şcoală, învăţând. Ajung acasă şi petrec patru ore făcând teme. Aşadar, ei ajung să înveţe între 45 şi 55 de ore pe săptâmână, deci nu e de mirare că mulţi ajung să se îmbolnăvească. Mai mulţi psihologi au afirmat că numărul elevilor care au probleme cu dormitul, au dureri de cap sau de burtă şi depresii cauzate de şcoală s-a mărit considerabil în ultima perioadă.
Mulţi profesori dau teme pentru ca elevii să înţeleagă lecţia şi să-şi însuşească teoria. Dacă la şcoală s-ar face acelaşi exerciţiu de mai multe ori până când elevul l-ar înţelege, temele nu ar mai fi atât de folositoare. Însă, ora e scurtă şi materia e multă! Astfel că temele sunt şi ele lungi. Dar ce rost au dacă cineva îşi face întreaga temă greşit fiindcă nu a înţeles bine teoria? Acest lucru dovedeşte cât de nefolositoare este metoda aplicată. Un studiu efectuat de americani a dezvăluit faptul că, după ce un profesor verifică cinci exerciţii de acelaşi fel făcute de un elev, el ştie dacă copilul a înţeles sau nu lecţia.
Credinţa majorităţii este că temele lungi şi numeroase duc la note mai mari. Paradoxal, s-a aflat că, în Cehia şi Danemarca, unde se dau cele mai puţine teme, elevii iau cele mai mari punctaje la teste. România este una din ţările unde exerciţiile de efectuat acasă sunt numeroase, dar acest lucru nu a schimbat cu ceva promovabilitatea la BAC. Poate că, într-adevăr, nu aceasta este soluţia.
În urma unui studiu realizat în 2008, s-a dovedit că temele la ştiinţe, engleză şi istorie nu duc deloc la creşterea notelor la testări. De asemenea, s-a dovedit că, dând mai puţine teme la matematică, profesorul ar putea să le verifice exerciţiile tuturor celor din clasă. Procedând astfel, elevul nu ar mai rămâne cu goluri şi ar avea note mai mari.
Pe de altă parte, temele sunt folositoare atunci când elevul a înţeles lecţia, ştie ce are de făcut şi când acestea nu îi răpesc tot timpul liber. De asemenea, ele duc la întărirea memoriei deoarece, aplicând o formulă de mai multe ori, aceasta poate fi uşor reţinută.
Temele continuă să rămână un mare mister pentru toţi. Nu s-a aflat încă dacă ele chiar sunt benefice sau nu. Probabil că temele de o lungime medie sunt cele mai bune, ele făcându-ne să ne însuşim teoria, dar nu ne ocupă atât de mult timp liber.
Voi ce credeţi? Merită sau nu?