„Preţul corect“ de la Teatrul Odeon

„Preţul corect“ de la Teatrul Odeon

„Preţul corect“ de la Teatrul Odeon

de Ana Pârvu – colaborator

Tu cât crezi că valorezi?

În această manieră a început, la Teatrul Odeon, Sala Studio, pe data de 15 noiembrie, la ora 19.30 atelierul deschis-lectură al cărui autor şi regizor a fost Andreea Vălean. Cunoscută pentru scrierea piesei care a stat la baza filmului „Eu când vreau să fluier, fluier!“, în regia lui Florin Şerban, Andreea Vălean şi-a manifestat interesul faţă de etnia evreiască, cu preponderenţă în perioada României comuniste, încercând să redea suferinţa celor consideraţi ca fiind „bunuri de comerţ“ în acea perioadă.

Titlul acestui atelier de lectură defineşte în mod paradoxal exact ce se vrea a fi demonstrat că nu este etic, moral, sau cel puţin posibil de închipuit: a stabili un preţ „corect“ pentru viaţa unui om. Spectacolul la care am asistat a fost constituit în prima parte de lectura unor fragmente din acest „work în progress“, interpretate de nume mari de pe scena teatrului românesc. Aceştia au reuşit să redea pe alocuri emoţia celor intervievaţi unde a fost cazul (evreilor care încă pot povesti toate acestea), sau sobrietatea situaţiei în sine, cu promisiunea că la terminarea documentării totul are să se concretizeze într-un spectacol propriu-zis.

După ce criterii erau stabilite preţurile „bunurilor“ acestui comerţ atât de controversat, cel cu evrei din perioada 1949-1989?

În jurul acestei întrebări s-au axat, pe rând, actorii mircea N. Creţu, Nicoleta Lefter, Paula Niculiţă, Relu Poalelungi, Ileana Cernat, Constantin Cojocaru, Dimitrii Bogomaz. Am admirat pe parcursul lecturii măiestria cu care Constantin Cojocaru, care ne-a atras în mod special atenţia, se implica şi retrăia momentul, creând în sală o atmosferă mormântală. Până şi un anume domn din primul rând, care jumătate din piesă şi-a manifestat talentul „unicat“ în glume, unele spuse mai tare, altele doar tare, rămânea fără replici pentru câteva momente. De asemenea, vocea impunătoare a marelui actor Mircea N. Creţu reuşea să capteze atenţia publicului, totul în cel mai natural mod posibil.

Singurul lucru care nu a mers a fost tentativa de la început a Paulei Niculiţă şi a lui Relu Poalelungi de a interacţiona cu publicul, care nu s-a arătat prea deschis în a-şi exprima părerea vizavi de întrebările formulate.

La finalul lecturii, autoarea Andreea Vălean a dat curs unei mici dezbateri, care a fost mai mult un monolog. Principala vorbitoare a fost o doamnă trecută prin viaţă, de meserie jurnalist, care ne-a povestit, prin diverse referinţe şi analogii, experienţe ale prietenilor sau din auzite.

În orice caz, evenimentul nu a fost prea „populat“, neocupându-se nici măcar numărul de locuri care nu era nicidecum prea mare. Să fi fost de vină tema sau abordarea care nu a stârnit interesul? Una peste alta, actorii Teatrului Odeon care au înnobilat munca doamnei Vălean merită un rând de aplauze şi tot respectul nostru !