Iadul este amintirea fara puterea de a mai schimba ceva

de Florentina Băcioiu – seminarist

„Iadul este amintirea fără puterea de a mai schimba ceva“. Acesta a fost laitmotivul piesei cu acelaşi nume ce a răsunat vineri, 3 iunie, pe scena Teatrului Odeon. Spectacolul, pus în scenă de Mariana Cămărăşan şi Alexandra Penciuc, în interpretarea Dianei Gheorghian, Oanei Ştefănescu, Lianei Mărgineanu şi Nicoletei Lefter, s-a remarcat prin sinceritatea şi naturaleţea personajelor desprinse dintr-o realitate crudă.

Apropierea morţii mamei le readuce împreună în casa părintească pe Viola şi Agnes, două surori aparent diferite, unite de legatura indestructibilă a familiei. Este prezentă şi fiica Violei conturându-se trei generaţii din epoci şi cu mentalităţi diferite: cea a bunicii, cea a mamei şi aceea a nepoatei.

În timp ce Viola, sora mai mică, a plecat pe propriul drum al vieţii în căutarea fericirii, Agnes a rămas după moartea tatălui să îşi îngrijească mama, reprimându-şi dorinţele atât în carieră cât şi în iubire. Amintirile creează dramatismul poveştii celor două fete care, deşi au devenit adulte, sunt în continuare chinuite de trecut – de concurenţa pentru iubirea mamei, de deciziile luate, de suferinţa viselor neîmplinite.

Reproşurile nu întârzie să apară din ambele părţi. Agnes îşi pune eşecurile şi lipsa vieţii personale pe seama Violei, pe care o acuză că a fost egoistă şi că a lăsat pe umerii ei povara îngrijirii mamei. În acelaşi timp, Viola spune că nu s-a simţit iubită şi că a suferit din cauza lipsei de afecţiune, întreaga atenţie în familie fiind acordată lui Agnes.

Piesa pune în lumină natura umană, conturând slăbiciunile ei. Invidia, durerea, ura şi iubirea care se întrepătrund, legătura cu trecutul şi imposibilitatea de a-l schimba apasă şi torturează sufletul omului. Personajele se eliberează prin destăinuiri şocante, în încercarea de a depăşi amintirile dureroase, de a merge mai departe. Se pune în discuţie motivul „trenului pierdut“, acesta fiind principala cauză a regretelor, şi nu greşelile făcute.