Sa te tii alergatura!

Sa te tii alergatura!

Sa te tii alergatura!

de Dobrin Diana Cristina – colaborator

„Estonia putea să semene cu Nebraska şi Nebraska putea să semene cu Kansasul. Kansasul cu Marocul. Marocul cu Arles. Şi aşa mai departe. Fiecare ţară părea să ofere şi câte puţin din toate celelalte şi fiecare peisaj, mi-am dat seama în cele din urmă, există undeva în Statele Unite.“

Ţi-ar plăcea să afli „dacă Senegalul este verde, dacă există dragoni de-adevăratelea şi dacă tuaregii chiar măsoară patru metri“? Ai pleca într-o călătorie halucinantă în Africa sau Europa de Est? Ţi-ar plăcea să vezi Marocul, Estonia, Letonia sau Mexicul? Atunci se pare că vei savura la maxim această carte plină de aventuri, ironie şi realităţi puţin cunoscute; un traseu de neuitat pe patru continente alături de partenerii tăi de călătorie, Will şi Mână. Dar ai grijă, ai numai o săptămână la dispoziție. Şi să te ţii alergătură!

Considerată cartea anului în 2002 de mai multe publicații americane, romanul nu dezamăgeşte iubitorii de reality-show, combinând cu un umor irezistibil, cu o sinceritate dezarmantă şi originalitate convențiile acestuia cu cele ale unui road-movie. Fie că faceţi parte dintre cei ce îndrăgesc aceste concepte sau nu, cartea nu va reuși să vă lase rece sau, mai bine zis, autorul nu o va face. Un amestec reușit între ironia lui J.D. Salinger, gustul dulce-amărui al realității dat de Ken Kesey şi energia debordantă a lui Jack Kerouac, autorul romanului, Dave Eggers, este trei în unul. Sau cel puțin așa au considerat cei de la The Times, alături de mulți alții care au văzut în acest autor întruchiparea autenticității şi sincerității tinereții.

Întâlnirea cu această carte s-a datorat, ca şi în alte cazuri, coperții. Cum spiritul sărbătorilor, frigul de afară şi vremea mohorâtă trebuiau „ameliorate“, indicatorul cu destinații care mai de care mai exotice, plasat în mijlocul unui drum pustiu şi titlul cât se poate de original, m-au determinat să cumpăr cartea fără măcar să îi citesc descrierea. Şi chiar a meritat.

La începutul romanului faceți cunoștință cu Will şi Mână, personajele principale, un fel de Don Quijote şi Sancho Panza americani, care sunt, mai nou, putred de bogați. Au în buzunare 38 000 de dolari câştigaţi cu ușurință, de care decid să scape într-o călătorie în jurul lumii, împărţindu-şi averea cu cine s-o nimeri. Şi cum autorul nu putea să îşi trimită personajele la drum în stilul clasic, decide că un traseu în zigzag pe patru continente şi doar o săptămână la dispoziţie va face totul mult mai palpitant. Cert este că planurile lor chibzuite cu grijă le sunt date peste cap la orice pas, iar mintea lor este tulburată de amintirea prietenului lor Jack, mort într-un accident de mașină. Multele aventuri, plimbări cu taxiul, baruri suspecte, umor şi voie bună sunt contrastate de amintirile lui Jack, maturizarea lor, durerea şi pierderea întâlnite pe drum.

Romanul este ca un bumerang ce nu se oprește din a aminti cititorului toate minunile vieții, în momente triste şi vesele, nostalgice şi vizionare. Toate semnifică de fapt sfârșitul tinereții, într-un ultim drum de maturizare a celor două personaje prin cruda realitate.

Această carte vă va ajuta să vă decideți poate asupra destinației drumurilor voastre, făcându-vă în același timp şi o idee despre pericolele şi obstacolele pe care le veți întâlni. „Să te ţii alergătură!“ de Dave Eggers este un roman de aventură, de atmosferă, de maturizare şi de umor. Veți rămâne probabil la sfârșit cu un ușor gust dulce-amărui, dar veți constata, de asemenea, că este o carte cu adevărat specială. Așa deci, spor la citit!