blifat-sursa_teatrul_odeon-1

de Ruxandra Şiclovan – colaborator

Sala Studio a Teatrului Odeon a fost gazda actorilor ce au interpretat o familie formată din mama, tatăl şi cei trei copii ai acestora: Ăla mare, A’ mijlocie şi Ăla micu. Familia formată din cei 5 membri este una care se confruntă cu probleme pe care le întâlnim zi de zi, cum ar fi lipsa banilor, apariţia drogurilor şi ascunderea unor lucruri importante, ceea ce duce la certuri după certuri.

Acţiunea se petrece pe parcursul unei zile, iar personajele se află într-o continuă mişcare. Membrii familiei nu se află în nişte relaţii foarte cordiale şi cearta apare încă de când mama îi pune apă soţului în aftershave, pentru a „nu mai mirosi aşa puternic“.

blifat-sursa_teatrul_odeon-3

Ca să-i facă în ciudă tatălui, fata găteşte varză cu carne, alegându-se cu observaţii din partea acestuia. Unul din singurele momente în care se adună toţi laolaltă este atunci când trag cu urechea la cearta dintre soţii Răducanu. Ascultatul la uşă atunci când cineva vorbeşte la telefon este sportul cel mai practicat înăuntrul casei, cel mic fiind expert la spionat şi ştiind tot ce mişcă prin casă.

Fata află de la Mădălina, prietena ei cea mai bună – a cărui iubit lucrează la casa de pariuri -, că fratele ei mare a câştigat şi îi cere acestuia bani pentru a nu mai spune nimănui despre ceea ce a descoperit. Şi de data aceasta, cel mic are cel mai mare noroc: după ce o ameninţă pe sora sa că îi arată tatălui nişte pastile care nici măcar nu erau ale ei, aceasta îi dă toţi banii pe care i-a primit ulterior datorită şantajului.

blifat-sursa_teatrul_odeon-4

Momentul când masa este servită îi adună în acelaşi loc pe părinţi şi pe băieţel, şi este unul culminant, probabil cel care stabileşte continuarea decisivă şi definitivă a acţiunii piesei. Cel mic îi spune tatălui secretele membrilor familiei aflate prin intermediul ascultatului la uşă: că fratele cel mare se droghează, că sora lui s-a sărutat cu o prietenă şi, nu în cele din urmă, faptul că mama are cancer şi că a vândut un teren fără să se consulte cu tatăl, cu scopul de a face rost de bani.

După situaţiile tensionate care se creează în urma mărturisirii celui mic a tot ce ştie, toţi cei din casă vor să plece timp de câteva zile la diverşi prieteni şi seara îi găseşte vorbind rând pe rând la telefon.

blifat-sursa_teatrul_odeon-5

După ce mama încheie conversaţia telefonică, cel mic, care era tot timpul ascuns sub pat, iese, „blifând“ (adică marcând) faptul că el este practic inexistent în cadrul familiei: nimeni nu îl întreabă ce mai face şi toţi ştiu doar să îl trimită să înveţe.

Dacă v-am stârnit interesul cu cele spuse mai sus în ceea ce priveşte piesa de teatru, puteţi intra pe https://www.teatrul-odeon.ro/spectacole/premiere/blifat.html pentru a afla mai multe despre distribuţie şi pentru a vedea şi un filmuleţ cu fotografii reprezentative din piesă.