Festivalul japonez „Haru no Yorokobi“


Festivalul japonez „Haru no Yorokobi“

de Carla Francesca Boboc
foto: Ovidiu Udrescu

Sâmbătă, 13 martie a.c., Colegiul Naţional „Ion Creangă“ a organizat „Haru no Yorokobi“ – „Bucuria primăverii“. Acest eveniment a avut ca scop promovarea culturii japoneze. De altfel, de 14 ani se studiază limba japoneză în acest liceu, iar cu această ocazie s-au putut face cunoscute rezultatele elevilor. Un alt scop a fost atragerea elevilor de gimnaziu înspre profilul de filologie – intensiv japoneză.

Conform programului, festivalul a început în jurul orei 10:00 cu un discurs susţinut de dna. directoare Florica Alexandrescu. Dumneaei i-a urat un bun venit călduros d-lui Natsuo Amemiya, ambasadorul Japoniei în România. „Colaborarea mea cu C.N.I.C. este una dintre priorităţile mele. Este unul dintre cele mai importante lucruri pentru mine“, a declarat Natsuo Amemiya în discursul său. Elevii de la clasele de intensiv japoneză primesc, după terminarea liceului, burse de studiu în Japonia. Referitor la acest lucru, dl. Amemiya a mai adăugat: „Sper ca aceste burse să constituie o punte de prietenie între Japonia şi România“. În prima parte a fetivalului s-au ţinut workshop-uri tradiţionale. Astfel, în atelierul de furoshiki, elevii claselor de japoneză le arătau vizitatorilor arta împăturirii. Astfel, puteai vedea cum împăturesc japonezii mâncarea, sticlele, cărţile şi multe alte obiecte.

În atelierul de shodō, vizitatorii puteau scrie caligrafie japoneză cu pensule şi tuş pe foi speciale. În sala de poveşti, elevii C.N.I.C. citeau poveşti din cultura japoneză, în acelaşi timp interpretându-le. Un alt atelier a fost cel de origami, kirigami şi washi ningyō. Origami reprezintă arta împăturirii hârtiei, astfel creând diferite forme: nuferi, crini, lebede etc. Unele forme pot avea până la 1200 de piese. Kirigami este arta de a tăia hârtia, realizând felicitări 3D. Washi ningyō sunt păpuşi decorative.


Festivalul japonez „Haru no Yorokobi“

În sala de kimono, cei dornici puteau fi ajutaţi să se îmbrace în kimono şi să facă poze. În cea de a doua parte a festivalului au avut loc workshop-urile moderne. În sala de I-GO, au fost prezenţi profesori de GO, membri ai Asociaţiei Saijo. Aceştia învăţau vizitatorii regulile jocului GO, un joc despre care se spune că a fost inventat pentru a-i dezvolta capacităţile intelectuale ale fiului – nu prea isteţ – al împăratului chinez Yao. Jocul este compus din piese negre şi albe şi o tablă delimitată cu pătrăţele. Jucătorul trebuie să-şi delimiteze un teritoriu cât mai sigur şi mai mare cu cât mai puţine piese. Piesele se aşază pe puncte, adică la intersecţia dintre pătrate.

În atelierul de desen, elevii desenau în stil manga (benzi desenate). În sala de anime, erau proiectate anime-uri, iar în sala de karaoke se putea face karaoke pe cântece în japoneză. S-au păstrat atelierele de origami, kirigami şi washi ningyō. Ultima sală era cea de cosplay. Acolo, elevii C.N.I.C. imitau personajele din anime-uri.

Pe tot parcursul festivalului a existat şi un „Colţ cu suveniruri“, unde se puteau cumpăra desene, figurine amuzante – gen broşe, felicitări simple şi 3D, diverse origami şi strap (brăţări). Toate acestea fiind lucrate manual de elevii claselor de japoneză.

În încheierea festivalului, s-a organizat un spectacol plin de surprize. Fetele au prezentat o paradă de kimono-uri, apoi a urmat o paradă de cosplay. S-au cântat cântece preluate din anime-uri şi s-a dansat Soran Bushi, un dans tradiţional la început, dar cu un final modern. A fost prezentată o mică scenetă, numită „Zeul sărăciei“. La sfârşitul spectacolului, cei prezenţi au putut gusta delicatese japoneze, unele dintre ele pregătite chiar de elevii acestor clase.

Colegiul Naţional „Ion Creangă“ continuă să surprindă prin aceste festivaluri, „Haru no Yorokobi“ nefiind primul. Acest liceu încearcă de fiecare dată, ca prin aceste festivaluri, să le facă oamenilor cunoscută cultura japoneză, fiind singurul liceu care are profil de intensiv japoneză. În fiecare an ceva nou, ceva inedit.
În fiecare an rezultate din ce în ce mai bune ale elevilor ce fac parte din aceste clase. Felicitări!

Acest articol a aparut in revista Teen Press, nr. 36, Aprilie 2010
Tema: Cum sa fii roman?

Leave a Comment