Interviu cu Iulian Pavel, instructor QiGong


Interviu: Iulian Pavel, instructor QiGong

de Silvia Petre – redactor
foto: Marius T. Stoian – seminarist foto

Iulian Pavel practică QiGong-ul de 10 ani, timp în care a studiat cu maeştri români, dar şi chinezi, cărora a reuşit să le câştige admiraţia şi respectul prin devotamentul şi calitatea muncii sale. Un nume relevant pentru cariera sa îl constituie Mantak Chia, maestru de origine chineză.

QiGong-ul este un ansamblu de tehnici aparţinând unui sistem de practici tradiţionale chinezeşti, cunoscut pentru beneficiile aduse minţii, trupului şi spiritului, conferind practicanţilor energie, sănătate, longevitate şi creativitate.

R.: Am vrea, mai întâi, să ştim de unde a început totul, cum ai luat contact cu lumea asta?

I.P.: Asta e o pasiune de când mă ştiu. Exerciţiile, să spunem aşa, sunt ultima componentă pe care am pus-o cap la cap. De când eram mic am avut o familie mare, am văzut oameni în jurul meu confruntându-se probleme. Unele s-au rezolvat, altele nu; oricum, în majoritatea dăţilor, oamenii ajungeau la spital. Şi mi-am zis: „Hai să văd dacă se poate să ai o viaţă în care să nu ajungi la spital, să nu ajungi în cazurile alea extreme“. Ăsta a fost unul dintre lucrurile care m-au împins să caut altceva. La început m-a împins, apoi m-a motivat. De asemenea, întotdeauna mi-a plăcut să fac lucrurile mai bine. Dacă am găsit diverse metode pentru a îmbunătăţi un domeniu al vieţii, întotdeauna am căutat să fie metode mai bune, mai sănătoase, mai eficiente, mai rapide şi măsurabile. În momentul de faţă, pe piaţă sunt multe produse, dar nu sunt măsurabile, şi nici nu le poţi controla în totalitate efectele. Şi asta e o problemă. Nu sunt lucruri de calitate care, odată practicate, după ce te-ai oprit, să nu aibă efecte adverse.

R.: Ce anume te-a atras personal spre acest tip de exerciţii, de ce nu orice alt tip?

I.P.: Am căutat sisteme, tehnologii şi informaţie care să îmi dea voie să fiu sănătos şi să fac performanţă. Am căutat un sistem care să îmi antreneze mintea, după care am descoperit că emoţiile sunt şi ele pe acolo şi trebuie avute în vedere. Şi mi-am dat seama că, pentru a face performanţă într-un domeniu, îţi trebuie o perioadă de informare, de exersare, deci timp. Atunci am găsit sistemul care le înglobează pe toate şi am redus semnificativ perioada în care ajungi să faci performanţă, luând lucrurile separat, pe rând. Merg cu toate simultan, antrenez şi fizicul, şi emoţiile, şi mintea.

R.: Care ar fi beneficiile acestui tip de exerciţii?

I.P.: Exerciţiile QiGong te ajută să te menţii în formă, avantajul lor fiind eficienţa sporită. Altfel spus – munciţi într-un mod inteligent, nu din greu.

De exemplu aerobic, fitness, taebo… astea sunt lucruri inventate de 30 de ani, cu tot respectul. În 30 de ani, este experienţa unei singure generaţii, maximum două. Ori, exerciţiile care vin din China au 6000-8000 de ani. Atunci, în tot acest timp, generaţiile care au practicat au văzut ce e bine, ce nu e bine, au îmbunătăţit. Altfel te raportezi la tine şi la eficienţă.

Tot aceste exerciţii sunt gândite ca bază pentru tot ce înseamnă arte marţiale. Când practicanţii de arte marţiale se luptă unul cu altul, nu prea îşi permit să aibă nici oase slabe, nici muşchi, tendoane, structură slabă. Şi atunci trebuie să aibă o altă supleţe, un alt organism. Dacă fac exerciţiile astea, îşi schimbă atitudinea, modul de gândire şi, pur şi simplu, se mişcă; sunt beneficii foarte, foarte mari. Nu poţi să fii un luptător bun, fără o structură bună. Exerciţiile acestea sunt gândite astfel încât toată energia, toată forţa impactului să fie trimisă în pământ. Şi, probabil, acum vă întrebaţi la ce foloseşte chestia asta în viaţa de zi cu zi, că doar nu vă bateţi. La fel ca în artele marţiale, unde trebuie să fii concentrat la maximum ca să câştigi, în fiecare zi vrei să îţi câştigi bătăliile emoţionale şi respectul celor din jur. Dar nu e productiv să ai o minte dezordonată. Deci, practic, înveţi să îţi canalizezi toată energia, toată empatia, tot sinele către un scop clar, precis. QiGong-ul ajută mintea să se liniştească şi să se ordoneze. Generaţii întregi de practicanţi au studiat cum se activează emisfera stângă, emisfera dreaptă, cum poţi să le activezi simultan, cum poţi să aduci mai multă energie în ele. Vrei să fii creativ? Te calmezi, faci un exerciţiu simplu de QiGong, care te ajută să relaxezi mintea, să ai mai multă energie şi, dintr-o dată, devii mai creativ sau mai analitic în funcţie de tipul activităţii în care te implici. QiGong-ul îţi prezintă posibilitatea să înveţi un tip de gândire care îţi oferă mai multe soluţii decât logica liniară pe care o folosim în prezent, te învaţă să gândeşti outside the box.


Interviu: Iulian Pavel, instructor QiGong

Apoi sunt emoţiile. Întotdeauna le vom avea. Sunt multe sisteme care spun „stăpâneşte-ţi emoţiile“. E un pic cam extrem. Controlul e bun, dar nu un control excesiv, deoarece se creează o presiune prea mare care poate duce la răbufniri; şi avem de pierdut. Pe de altă parte, emoţiile nesupravegheate nasc frustrări, depresie, certuri între oameni şi o mulţime de alte probleme. Practica QiGong nu spune „renunţaţi la emoţii“, căci ar fi absurd. Se întâmplă să intraţi într-o cameră şi să simţiţi că este tensiune, ceartă, furie, ură sau o stare de calm, de linişte foarte placută. Aceasta este energie emoţională, care se preia foarte uşor de la un om la altul; şi dacă nu eşti conştient de treaba asta, intri prin toate mediile, le culegi, le păstrezi sau le dai mai departe. Aşa ajungi acasă cu emoţii şi trăiri ale celor din jur, emoţii de multe ori negative, pe care le vei împărţi – fără să îţi dai seama – cu familia, prietenul, prietena, apropiaţii tăi. Primul pas este să fii conştient de ele, să fii mai atent la ce se întâmplă în jurul tău şi la ce se întâmplă în propria persoană. Emoţiile sunt energia voastră, iar ele pot fi luate şi transformate în ceva pozitiv, prin exerciţii.

R.: Totuşi este greu de crezut că nişte simple exerciţii, care ajută aparent numai la fizic, sunt în stare să controleze şi ceea ce este mai presus de fizic…

I.P.: Mintea stă în organism; înseamnă sistem nervos, simpatic şi parasimpatic, unul conştient şi altul inconştient – despre care se spune că nu poate fi controlat. De ce se spune că emoţiile nu pot fi controlate? Pentru că oamenii nu au acces direct la sistemul acesta inconştient, care ne controlează. Când există o tensiune în organism, nu te mai poţi bucura de ce se întâmplă în jurul tău. În momentul în care vii şi faci exerciţiile astea, organismul se relaxează, tensiunea dispare, lucrurile capătă o cu totul şi cu totul altă nuanţă. Repetând de patru, cinci, şase ori, urci spre un alt eşalon, iar lucrurile devin foarte relaxate, chiar şi în momentele cele mai tensionate. Orice problemă a fizicului, afectează performanţa minţii, performanţa emoţională, pentru că sunt legate una de cealaltă.

R.: Ce alte lucruri ar tebui făcute în paralel, pentru ca aceste exerciţii să aibă un randament maxim? Este în regulă, de exemplu, să mănânci de la fast-food, bazându-te pe exerciţii?

I.P.: Depinde cât practici.  La un anumit nivel, după nişte ani de practică, poţi să te duci să mănânci de la fast-food şi să fii OK. Dar asta nu înseamnă că oricine care mănâncă zilnic de la fast-food şi face cinci minute de mişcare se va echilibra. Exerciţiile ajută, dar pentru a fi şi mai eficienţi putem să mai facem câteva lucruri uşoare: să bem 2 litri de apă plată, la temperatura camerei, să dormim 7-8 pe noapte într-o cameră întunecată şi liniştită etc.

Am auzit unii oameni spunând ca nu le place gustul apei! Asta înseamnă că nu beau apă cu un pH bun – cât mai alcalin, care este dulce.

R.: Aceste exerciţii pot fi practicate de oricine, de exemplu de persoanele mai plinuţe sau de persoanele cu o dizabilitate fizică?

I.P.: Exerciţiile astea te învaţă să trimiţi greutatea în pământ, indiferent de valoarea acesteia, neuzând nici încheieturile, nici tendoanele. Nu apasă pe genunchi, nici pe glezne, deci ajută  persoanele cu kilograme în plus. Totodată, oamenii adună kilograme pentru că sunt tensionaţi. Când eşti tensionat începi să strângi: tensiune, toxine, lichide, grăsimi. Odată ce te relaxezi, organismul ştie cum să le dea afară, asta numai dacă tu îi dai voie.

În privinţa persoanelor cu dizabilităţi, în funcţie de dizabilitate şi cauza ei se va aplica un program adaptat special persoanei în cauză. Nu există contraindicaţii. Pot apărea îmbunătăţiri datorate practicii, dar acestea depind foarte mult de fiecare caz în parte.

R.: În general, liceenii nu sunt foarte deschişi în ceea ce priveşte emoţiile. Mulţi, ori nu sunt conştienţi de faptul că aceste emoţii sunt perfect active şi că pot să-i influenţeze, ori, deşi ştiu, nu vor să recunoască. Cum ar trebui abordaţi?


Interviu: Iulian Pavel, instructor QiGong

I.P.: Societatea ne încurajează să credem că mintea controlează materia. Ori, maeştrii taoişti, încă din vechime, susţin că inima este cea care controlează corpul, materia. Ştiinţa modernă vine să susţină cunoştinţele maeştrilor taoişti prin descoperirile făcute; şi anume: în inimă există celule nervoase, grupate în nuclee. Ceea ce este interesant, este numărul: 40.000 de celeule nervoase, grupate în ganglioni cu densitatea asemănătoare cu cea din creier şi măduva spinării. Înainte ca tu să iei o decizie, din sistemul nervos al inimii pornesc instrucţiuni, comenzi către creier. În ceea ce-i priveşte pe tineri… pur şi simplu, sunt multe, multe beneficii. Întrebarea ar fi… ce probleme sunt ei conştienţi că au? În cazul conflictelor cu părinţii, tinerii ar trebui să înţeleagă de ce adulţii au impresia că ei controlează lucrurile. Fiecare tânăr poate simţi când părinţii săi sunt îngrijoraţi şi se poate duce la ei să îi liniştească. Astfel, părintele va înţelege că are un copil matur, capabil, responsabil. Deci, practic, înţelegi care sunt emoţiile, cum pot ele lucra pentru tine sau împotriva ta şi cum cunoaşterea acestor aspecte îţi poate aduce mari beneficii.

R.: Aceste exerciţii pot fi văzute ca un mod de a-ţi petrece constructiv timpul liber?

I.P.: Aceste exerciţii te pot ajuta să ai corpul echilibrat din punct de vedere fizic, emoţional şi mental; toate acestea plus mai multă energie, vitalitate şi emoţii pozitive. Deci, da.

2 thoughts on “Interviu cu Iulian Pavel, instructor QiGong”

  1. Antrenamentul a fost unul interesant. Recomand tuturor in locul altor tipuri de antrenament sau cel putin in paralel! O sa va simtit mai bine dupa cateva din exercitiile predate de domnul Iulian Pavel .

    Reply
  2. O mica demonstratie va avea loc duminica, pe 15 august, in Parcul IOR, la 10:30 (intalnire la gura de metrou Titan). Va asteptam!:D

    Reply

Leave a Comment