Adevaratul Grinch

Consumatersim_Olivia Mihale_Fotograf al RCTP

de Teodora Ciobanu – seminarist
foto: Olivia Mihale – fotograf

Una dintre marile temeri ale copilăriei mele era o întâlnire neașteptată în pragul sărbătorilor de iarnă cu Grinch, personajul de desene animate care a încercat să distrugă Crăciunul. Câțiva ani mai târziu, am realizat însă că adevărații dușmani ai magiei sărbătorilor suntem chiar noi, oamenii, și natura noastră consumeristă.

Noțiunea de „consumerism“ a fost promovată încă din secolul al XIX-lea de sociologul și economistul american Thorstein Veblen. Ea este definită ca ideologia ce încurajează achiziționarea excesivă de bunuri și servicii.

În fiecare an, începând cu jumătatea lunii noiembrie, devenim victime ale conceptelor de marketing precum Black Friday. Ne înghesuim pentru a cumpăra lucruri de care nu avem nevoie, doar pentru că așa este „cool“ și pentru că, citând un hit al anului 2013, „sh*t, it was 59 cents“. De câte ori n-am cumpărat ceva doar pentru că era la reducere?

Apoi vine luna decembrie, luna bucuriei, a cadourilor și a produselor cu tematica sărbătorilor de iarna. Peste tot sunt expuse afișe ce promovează ediția de Crăciun a unor produse care nu au nicio legătură cu celebrarea acestui eveniment de însemnătate sacră. De la bere și whisky, până la sucuri acidulate, toate etichetele conțin imaginea obligatorie cu Moș Crăciun.

Abuzând de simțământul dărniciei din această perioadă, tactica principală de vânzare este sloganul ce se poate rezuma simplu: „Cumpără-i ceva scump persoanei iubite, pentru că o dată e Crăciunul“. Pentru cei care nu se lasă însă păcăliți de această metodă, există și reducerile abundente.

Totuși, sărbătorile de iarnă nu s-au tradus mereu prin goana după cadouri. Pentru creștini, ele au o însemnătate religioasă, iar pentru restul lumii, perioada Crăciunului reprezintă un moment de celebrare a iernii și a sentimentelor frumoase. Prinși de febra cumpărăturilor, oamenii par să fi uitat, din păcate, acest lucru. Simpla bucurie de a dărui a dispărut și din ce în ce mai des ne concentrăm mai degrabă asupra darului decât asupra sentimentelor din spatele lui.

Schimbarea acestei atitudini pornește însă de la noi. Iarna aceasta, putem face cadouri din inimă persoanelor dragi. Putem dărui ceva făcut de noi, o faptă frumoasă, un zâmbet sau un sărut. Putem cumpăra un cadou făcut de un artist pentru a-l ajuta financiar. Puterea de a modifica viziunea materialistă asupra sărbătorilor se află în mâinile noastre, căci numai noi putem refuza să perpetuăm practicile consumeriste.

Anul acesta avem ocazia să nu mai fim Grinch și să onorăm aceste sărbători importante așa cum se cuvine, întorcându-ne la originile lor. Haideți să salvăm Crăciunul!

Recommended Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published.