Finala „Odyssey of the Mind“ – sa ne descotorosim de certitudini!

Finala „Odyssey of the Mind“ –  sa ne descotorosim de certitudini!

de Sabrina Canea – redactor

Afară ninge (ne)liniștit ș-in casă (n-)arde focul… Cu toții știți poezia, dar ce poți face atunci când aceasta chiar se aplică vieții reale? Deși vremea de afară te putea scoate negreșit la pensie, mulți dintre noi au preferat ca ultima sâmbătă de desfăț din poate mult prea scurta vacanță de iarnă să fie petrecută la finala națională a concursului internațional „Odyssey of the Mind“. Cu mic, cu mare, toți ne-am strâns în călduroasa sală de festivități a Colegiului Național „Mihai Viteazul“, sâmbăta aceasta, 12 ianuarie 2013, nu cu mult după orele 10:00.

Cred că mulți dintre voi v-ați întrebat ce mai este și „Odyssey of the Mind“, ăsta. Este o competiție la nivel mondial, ce întruchipează spiritul internațional de creativitate. „Bun, concurs, concurs, dar ce știe să facă?“ Ei, acest program educațional oferă posibilități creative de rezolvare a unor probleme neconvenționale, adresându-se atât copiiilor de la grădiniță, cât și studenților. Prin intermediul acestui concurs membrii echipelor au ocazia de a-și folosi creativitatea de la construirea de dispozitive mecanice, până la regizarea și prezentarea unor piese de teatru originale.

Chiar dacă la începutul competiției sala de festivități a liceului nu era plină până la capacitatea sa maximă, concurenții nu s-au simțit constrânși de acest aspect. Ziua a fost începută în forță de către trupa de street dance a C.N. „Mihai Viteazul“, „Still in motion crew“. Trupa a adus printre privitorii săi un suflu de viață printr-un colaj energic de piese a unor interpreți celebri, printre care și Black Eyed Peas, MC Hammer și Nicki Minaj.

Și cum formalitățile se încheiaseră, concursul propriu-zis a început! Primele echipe aveau să „rezolve“ problema „Tumble-Wood“. Echipele aveau ca scop proiectarea unei structuri din lemn de balsa – ce trebuia să se încadreze în anumite tipare – ce se va rostogoli pe o rampă și va susține cât mai multe greutăți. Aceste două cerințe trebuiau împletite: echipele aveau să prezinte o reclamă ce va include structura din lemn alunecând pe rampă, urmând așezarea greutăților pe ea. Și așa au și făcut; micile scenete de care s-au legat pentru a îndeplini sarcina au fost foarte variate: un mini buletin de știri, o prezentare științifică, lupta dintre îngeri și drăcușori, jocurile olimpice și chiar un Mr. Bean parodiat.

Și pentru că prea mult lemn te amorțește (la propriu), concursul a luat o mică pauză, lăsându-l în acest timp pe Sudan Graav să-și destindă audiența în stil rap. Sudan a ales să interpreteze niște piese proprii (cenzurate), piese cu care a convins întreaga sală că viitorul îi va surâde.

O altă echipă a ales problema „It’s how you are looking at it“ – o problemă de perspectivă. Aceasta presupune crearea și prezentarea unei reprezentații originale și amuzante ce va include două personaje ce se poartă normal – în opinia lor – dar ciudat pentru cei din jurul lor. Echipa a ales o scenetă în care un domn mic și firav a venit în vizită la o domniță pentru a-i schimba becurile, este înțeles greșit de aceasta, el fiind un om însurat și de aici o întreagă întorsătură de situații.

În continuare, băieții de la „Unstoppable Boyz“ ne-au încântat cu o super prestație de street dance. Cei doi membrii ai trupei ne-au arătat, printr-un colaj de piese arhicunoscute, nu numai că au dansul în sânge, ci și că street dance-ul este, cu siguranță, o treabă serioasă.

Ultimile echipe au ales problema „ARTchitecture: The Musical“. Această problemă a fost, poate, cea mai bine primită dintre toate problemele, dat fiind faptul că echipele au îmbinat sceneta propriu-zisă cu piese imposibil de nerecunoscut, aducând fiecărei persoane zâmbetul pe față. Aici am avut două echipe; una a optat pentru o scenetă bazată pe vampiri, în timp ce echipa cealaltă a preferat un moment cu papagali.

Desigur, era și timpul ca juriul să delibereze, astfel încât aceștia s-au retras în liniște, lăsând în urma lor, pe un ecran mare, înregistrări video ilustrând experiențele trăite de concurenți în edițiile precedente ale concursului.

După minute în șir de emoții și speranțe din partea concurenților, juriul și-a făcut, într-un final, apariția cu lista echipelor ce aveau să meargă în finala internațională, la Berlin. Premiul pentru popularitate l-a obținut, așa cum toți ne așteptam, echipa ce a parodiat jocurile olimpice, premiu desemnat prin voturile publicului. La balsa, locurile au fost acordate în funcție de numârul de kilograme susținute de structura de lemn, astfel echipa de pe locul întâi (prezentarea științifică) a susținut 150 de kilograme, iar pe locul al doilea, nu la o diferență foarte mare, s-a clasat, cu o greutate susținută de 136 de kilograme, echipa cea mai populară, de altfel, echipa „Olimpică“. Pe locul al treilea i-am avut pe „Îngeri și Demoni“. Anul acesta, se pare, culorile vii au fost în trend, astfel încât locul întâi la Musical a fost ocupat de momentul cu papagali (cel mai amuzant moment din concurs), lăsând vampirii pe locul al doilea. Juriul a hotărât de comun acord ca, împreună cu primii clasați, locurile doi să meargă la finală internațională.

„Și greul abia acum începe“, susțin echipele fruntașe. Dacă unii dintre ei se așteptau la marea finala, ținta lor de anul acesta este să îi „bată“ pe americani, care, se pare, le-au făcut probleme în trecut. Cu toate acestea, echipele sunt încrezătoare, sperând chiar la câștigarea locului întâi.

Felicitări tuturor echipelor și multă baftă la Berlin!