Roll it! – American Psycho (2000)

de Andrei Antonescu – redactor

„Această confesiune nu a însemnat nimic“. Aşa cum Arnold Schwarzenegger va rămâne întotdeauna cunoscut pentru rolul său din filmul „Terminator“, sau Mark Hamilton pentru Luke Skywalker, aşa va rămâne şi Christian Bale cunoscut pentru rolul din acest film.

Filmul ăsta este o doză imensă de vanitate. Nu cred că am văzut atât de mult snobism şi îngâmfare într-un film, de când am ajuns pe pământ cu acceleratul înaripat. Culmea este că am adorat fiecare secundă. Am fost fascinat de stilul de viaţă al protagonistului, ba chiar m-a îndemnat să îl adopt într-o oarecare măsură. Într-o manieră conştientă de sine, filmul aruncă spectatorul într-o lecţie de viaţă, dar trebuie să fii selectiv şi să nu bagi în seamă natura bolnavă a personajelor.

Patrick Bateman (Christian Bale) este un om de afaceri tânăr, frumos, bine făcut, cu o cultură impresionantă în muzică şi alte domenii, mai puţin evidenţiate în film. El ne explică în incipitul filmului rutina sa zilnică, începând cu exerciţiile pentru abdomen, dieta sa, şi produsele pe care le foloseşte la duş.

În prima fază, este doar un afacerist obişnuit cu câteva tabieturi şi cu un program încărcat. Are întâlniri de afaceri, matineuri şi petreceri la care trebuie să participe, alături de logodnica lui, Evelyn Williams (Reese Whiterspoon). Dar, pe parcurs, ni se dezvăluie faptul că Patrick este un tip bolnav, sociopat, deranjat la mansardă, dement de-a binelea. Este un tip arogant, narcisist şi perfecţionist, şi este într-o competitiţe constantă cu toată lumea, deşi încearcă să se asemene cu majoritatea oamenilor care se învârt pe lângă el.

În momentul în care observă că cineva îl întrece cu orice chestiuţă, intră în panică pentru câteva secunde, trage o gură de aer şi rezolvă problema în stilul lui Charles Manson. Omul ăsta explodează pentru cele mai absurde lucruri, dar, din punctul de vedere al unui perfecţionist, acţiunile lui sunt justificate.

În iluzia sa, el reprezintă controlul absolut al societăţii lipsite de orice valoare etică, dominată de materialism. El comite fărădelegi şi consideră că rolul său este de a pedepsi lumea pentru infatuarea lor. Prima victimă este unul dintre colegii lui de serviciu, Paul Allen (Jared Leto) şi, ca orice criminal în serie care se respectă, Patrick muşamalizează totul, şi îl trimite pe Paul în Londra. Se trezeşte peste două zile cu un detectiv pe cap, Donald Kimball (Willem Dafoe), care îl ia la întrebări, în legătură cu dispariţia colegului său de serviciu, dar trece cu uşurinţă peste interogatoriul spontan. Astfel, începe seria nesfârşită de omucideri şi desfrâu prin care „ideea asta de Patrick Bateman“ îşi trăieşte viaţa, şi atrage şi spectatorul să urmărească faptele lui.

Filmul este o adaptare a romanului cu acelaşi nume, scris de Bret Easton Elli. Este o peliculă care ne face să realizăm multe lucruri despre societatea în care traim, şi subliniază şi câteva idei despre individual.

Christian Bale ne încântă cu versatilitatea stării lui şi modul în care se joacă cu personajul său, presupun că regizorul i-a dat mână liberă în privinţa rolului, şi bună decizie a luat. Muzica din acest film este grozavă, am uitat să menţionez că acţiunea filmului se desfăşoară în anii ’80, aşa că o să aveţi parte de Phill Collins, The Cure, David Bowie şi mulţi alţii.

Este un film necenzurat, aşa că dacă tu, cititorule, vrei să vezi filmul ăsta, o să ai parte de: umor negru, sex, violenţă, în mare parte toate deliciile divertismentului. Este o satiră socială, o călătorie psihologică, dar peste toate, un film al naibii de bun.