Film – Pozitia copilului

Film - Pozitia copilului

Film - Pozitia copilului

de Ana Pârvu – colaborator

„Poziţia Copilului“, cel de-al treilea lung metraj al regizorului Călin Netzer este considerat filmul românesc cu cel mai bun debut în cinematografe din ultimul deceniu și pe bună dreptate, dacă ţinem cont de numărul impresionant de încasări şi spectatori din întreaga ţară!

Filmul a avut premiera mondială pe 11 februarie 2013, în competiţia celei de-a 63-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin, unde a reuşit în mod victorios să se impună şi să obţină trofeul „Ursul de aur“. Lăudat inclusiv de presa internaţională, filmului i-a fost decernat şi premiul criticii internaţionale – FIPRESCI (Fédération Internationale de la Presse Cinématographique).

Film - Pozitia copilului

Bine ancorat în românescul „contemporan“, pelicula redă în cel mai fidel mod cu putinţă realitatea izbitoare în ceea ce priveşte corupţia şi traficul de influenţă, maniera în care „la mică ciupeală“ cei care au o postură socială se strecoară, folosindu-se desigur şi de avantajele materiale, ca metodă de rezolvare a problemelor. Reprezentativă pentru această realitate este familia Făgărăşanu, o familie înstărită, banii fiind singurul lucru care nu reprezentau o problemă pentru aceştia. În ceea ce priveşte raportul mamă-fiu din cadrul familiei, pe care, în mod evident cade accentul, filmul relevă cu o oarecare ironie, dar în egală măsură şi dramatism, influenţa părinţilor în viaţa copiilor. Aceștia din urmă erau uneori sufocaţi, nu aveau posibilitatea de a-şi dezvolta personalitatea sau de a învăţa să-şi înfrunte problemele.

Filmul, înnobilat de o distribuţie pe măsură, îi aduce în prim-plan pe Luminiţa Gheorghiu, Florin Zamfirescu, Bogdan Dumitrache, Ilinca Goia şi Nataşa Raab. Având actori consacraţi, cunoscuţi şi îndrăgiţi de public, fiecare reuşeşte în rolul său să capteze atenţia, prin conturarea unor personalităţi pe cât de puternice, pe atât de diferite.

Film - Pozitia copilului

Şi totuşi, este aproape imposibil, în cadrul oricărei descrieri, să poată fi redată atmosfera copleşitoare din film: avalanşa de emoţii, trecerea de la agonie la extaz, felul în care dăm din râs în plâns, dar şi interpretările maiestuoase ale marilor actori – toate acestea fiind posibile doar prin vizionarea peliculei. Aşadar, nu vă duceţi pentru că a câştigat „Ursul de aur“ şi „trebuie“ văzut, ci pentru că este un film care are toată sarea şi piperul de care este nevoie pentru a capta atenţia şi poate, pentru a schimba ceva măcar în mentalităţile celor mai receptivi, pentru că, până la urmă, de noi depinde. Hai la film!