„Yom Kippur“

„Yom Kippur“

„Yom Kippur“

de Mihnea Melencu – colaborator

Cred că există foarte puţine persoane care să nu fi mers în viaţa lor la un spectacol de teatru. Eu, de exemplu, am vizionat piese în care au jucat diferiţi actori, de la copii din şcoala generală până la mari maeştri ai comediei româneşti, însă până astăzi nu am văzut un spectacol jucat de studenţi la actorie.

La început, titlul nu mi-a spus nimic, însă pe parcurs am descoperit ideea din spatele regiei; „Yom Kippur“ este cea mai importantă sărbătoare evreiască, însă în anul 1973, în această zi importantă a izbucnit un război pe cât de scurt, pe atât de sângeros.

„Yom Kippur“

Scena iniţială o expune privirii pe Amira, mezina unei familii cu patru fete crescute doar de mamă de la o vârstă fragedă; această încearcă să filmeze câteva scene pentru un proiect de la Facultatea de Film din Israel. Conflictul principal este dispariţia mamei fetelor, care sunt total diferite: Amira aproape a părăsit şcoala, Eveline, în vârstă de 35 de ani, este credincioasa familiei (ducând acest lucru spre extremism), Fani este foarte bogată, însă a primit titlul de „femeie de moravuri uşoare“ (devenind oaia neagră a familiei), iar ultima, dar nu cea din urmă, este Malka, casnică, dar foarte geloasă pe soţul ei, David, aparent fără motiv. Toate aceste diferenţe au dus în timp la destrămarea legăturii dintre cele patru surori, dar dispariţia mamei lor le va aduce în aceeasi cameră dupa mult timp, discutând aparent relaxat.

Divergenţa apare odată cu reproşurile adresate de surori una alteia. Pentru început, Eveline este criticată pentru gândirea ei religioasă şi pentru faptul că ea avea deja patru fete şi era însărcinată cu a cincea, lucru care i-ar putea aduce moarte, fiind bolnavă de diabet şi refuzând să facă avort. Ca un răspuns la aceste injurii, Eveline adoptă o poziţie contradictorie când află de ultima idee a lui Fani, aceea de a adopta un copil din Vietnam.

„Yom Kippur“

Punctul culminant al acţiunii este atins în momentul în care Amira cedează nervos şi îşi dă cele trei surori afară din casă. Pe lângă această întâmplare mai apare şi întâlnirea dintre Malka şi Kichus, băiatul pe care îl iubea în liceu, dar pe care a fost nevoită să îl uite la cererea mamei sale. În timpul acţiunii sunt scoase la lumină mai multe secrete, printre care şi cauza plecării lui Fanii din casă la vârsta de 16 ani, dar şi destinaţia mamei celor patru fiice.