Festivalul National de Teatru „Catharsis“

Liceul Sincai

de Cristina Dinescu – redactor

Pentru a începe un week-end plin atât de comedie, cât şi de dramă, dăm fuga până la Colegiul Naţional „Gheorghe Şincai“ (CNGS) în ziua de 26 martie (sâmbătă), ne aşezăm pe un scaun mai retras în sala de festivităţi şi observăm atent emoţiile şi talentul. Atât sâmbătă, cât şi duminică, liceul a găzduit şi a organizat a VI-a ediţie a Festivalului Naţional de Teatru „Catharsis“, al cărui preşedinte de onoare al juriului a fost Florin Zamfirescu.

Ca să împrăştie ritm şi energie prin sală, Trupa „Sobis“ a făcut o demonstraţie de gimnastică ritmică unde Kangoo Jumps n-au putut lipsi. În continuare, Trupa „Catharsis“ a CNGS a jucat piesa „Feudalul“ de Carlo Goldoni. Subiectul principal al comediei a fost moştenirea domeniului feudal, de unde n-a putut lipsi „pachetul de probleme şi neînţelegeri“ aferente.

Trupa care a spart gheaţa în concurs a fost „Atelierul de Teatru“ de la Colegiul Naţional „Mihai Eminescu“ din Botoşani, cu piesa „Jocul de-a vacanţa“ de Mihail Sebastian. După reprezentaţie, juriul a anunţat proba de improvizaţie: o dimineaţă obişnuită la şcoală, unde ei înşişi sunt elevii. Cum se întâmplă de cele mai multe ori, frumuseţea unei zile de şcoală este incompletă fără nebunia şi alergătura din jurul temei la mate.

A doua trupă concurentă a fost trupa „Amprente“ de la Colegiul de Ştiinţe „Grigore Antipa“, din Braşov, cu piesa „Cântăreaţa cheală“ de Eugen Ionesco. Improvizaţia şi-a „făcut apariţia“ cu o fabulă scurtă şi la obiect.

Următoarea trupă care a păşit pe scenă a fost trupa „AS“ a Colegiului Naţional „Gheorghe Lazăr“ din Bucureşti. „Forma lucrurilor“ de Neil LaBute a arătat o poveste de dragoste şi manipulare – „Fă artă, dar schimbă lumea“. Din cauza depăşirii limitei de timp, juriul a hotărât să excludă trupa de la proba de improvizaţie.

Trupa „Audienţă Generală“ din Cluj-Napoca a ridicat cortina cu opera rock „Eminescu, cugetări din azil“. La proba de improvizaţie a existat o mică neînţelegere din cauză că preşedintele juriului, Florin Zamfirescu, nu a exprimat foarte clar cerinţa, aceea ca întreaga trupă să se decidă asupra unei poezii de Eminescu, iar fiecare dintre ei să interpreteze câte o strofă. Atât sala, cât şi cei de pe scenă au crezut că fiecare dintre membrii trupei trebuie să recite câte o strofă la alegere din poezii eminesciene. Şi aşa a apărut nemulţumirea juriului.

A cincea piesă a zilei de sâmbătă s-a numit „Interviu cu repetiţie“, o adaptare după „Oferta de serviciu“ de Lia Bugnar şi Dana Magdici, jucată de trupa „Echo“ din Botoşani. Ca probă de improvizaţie, fetele au avut de reluat o scenă pe care au jucat-o chinuindu-se să cânte operă. Sunetul prelungit de final a gâdilat urechile spectatorilor şi a stârnit râsul plus ropotele de aplauze.

Următoarea trupă concurentă a fost trupa „Dor fără saţiu“ de la Liceul Teoretic „Dimitrie Bolintineanu“ din Bucureşti, cu piesa „Măscăriciul“ a lui A.P. Cehov. Pentru a le „îngreuna“ existenţa celor de pe scenă, juriul a decis ca la improvizaţie personajul principal să joace două scene în acelaşi timp, vorbind cu două personaje diferite.

A şaptea trupă din concurs a fost trupa „Okaua“ a Liceului Teoretic „Al. I. Cuza“ din Bucureşti, care a interpretat piesa „Google“ de Ionuţ Popescu. Dat fiind că în piesă au fost prezentate mai multe epoci, juriul le-a dat ca probă de improvizaţie o prezentare de modă pentru fiecare epocă: de la costume din piei de feline, până la rochiţe scurte şi tentante din anii ’20.

Mangalia a venit la Bucureşti cu trupa „Thaliamar“, de la Liceul Teoretic „Callatis“, cu piesa „Manualul de folosire al adolescentului“ de Aura Suparu Mircea, iar proba de improvizaţie le-a dat ocazia să dea nişte sfaturi, lucruri pe care ar vrea să le împărtăşească cu persoane de vârsta lor, adică de vârsta noastră.

Ultima trupă din concurs s-a numit „Prospero’s Group“ de la Palatul Copiilor din Bacău, iar piesa pe care au interpretat-o a fost „Împăiaţi-vă iubiţii“ de Teodor Mazilu. Văzându-i probabil destul de calmi pe parcursul piesei, juriul a decis să-i pună să reia o scenă, pe care s-o interpreteze cu nervi, cu ţipete, însă improvizaţia n-a fost prea aproape de „scandalul“ la care sala se
aştepta.

După ce am părăsit sala de festivităţi pe la ora 19:40, am revenit în forţă a doua zi, duminică, 27 martie, la ora 10:00. După ce trupa „Dianoia“ a dat startul unei noi zile de teatru, ba chiar Ziua Mondială a Teatrului, trupele din concurs au jucat cam 10 minute fiecare pe un scenariu impus. În mare parte, ceea ce a atras atenţia a fost prezenţa cuvântului „teme“ sau „temă“ după caz, în aproape fiecare scenă.

Şi cum nimeni din sală nu mai putea aştepta mult, după o chinuitoare pauză de două ore, juriul a deliberat, iar premiile au fost în sfârşit anunţate.

Primul premiul special al juriului a fost „Şi nu uitaţi şi pre Şincai“ acordat CNGS pentru organizare. Doina Vitu, membră a Trupei de teatru „Catharsis“ a primit premiu pentru scenografia spectacolului „Feudalul“ de Carlo Goldoni.

Un alt premiu special i-a revenit lui Ştefan Alexa pentru rolul lui Harib în piesa „Interviu cu repetiţie“. Pentru implicare în social, Trupa „Thaliamar“ a obţinut al patrulea premiu special.

Ultimul a fost câştigat de Trupa „AS“ pentru acurateţea concepţiei şi promovarea dramaturgiei contemporane. Premiul „Quod erat demonstrandum“ a fost obţinut de Trupa „Atelierul de teatru“.

Trupa „Amprente“ a primit premiul Blitz, iar Denisa Bordeanu, membră a trupei, a câştigat premiul „Actriţă mare în rol mic“, în timp ce premiul „Actor mare în rol mic“ i-a revenit lui Mihai Stoica, membru al Trupei „Dor fără saţiu“.

Premiile pentru cel mai bun actor şi cea mai bună actriţă în rol secundar au fost luate de Simon Francis („Atelierul de teatru“) şi Renata Avram („Echo“). Gabriel Păun din trupa „Dor fără saţiu“ a primit premiul pentru cel mai bun actor în rol principal, la braţ cu Ana Creţu, membră a Trupei „AS“, care a fost numită cea mai bună actriţă în rol principal. Marele premiu „Catharsis“ a revenit trupei „Okaua“ a Liceului Teoretic „Al. I. Cuza“.

Şi aşa a luat sfârşit a VI-a ediţie a Festivalului National de Teatru „Catharsis“: în ropote de aplauze, cu multe premii şi o mulţime de baloane şi confetti zburând liber prin sală.