Într-un mic şi liniştit sat englezesc, unde lumea-ţi zâmbeşte cordial ori de câte ori apucă, pierderea unei „scule de nepreţuit“ o întoarce pe doamna Gurton (Olga Delia Mateescu) cu susu’-n jos de-a binelea. Toată verva creată s-a simţit din plin pe scena Teatrului Masca, în data de 4 noiembrie, în musicalul „Acul cumetrei Gurton“, o adaptare modernă în regia lui Mihai Mălaimare, care de data aceasta a fost în postura de regizor-interpret (Hodge).
Tragedia pur comică a acestei biete doamne devine subiect de amuzament pentru puşlamaua satului, Diccon (Aurel Sorin Sandu), care născoceşte nişte minciuni ca să râcâie nervii vecinilor şi să-i întoarcă pe unii împotriva celorlalţi. Fără pic de jenă, acesta o întoarce pe doamna Gurton împotriva doamnei Chat (Ana-Maria Pîslaru), unealta de cusut şi un cocoş furat fiind motivele de duşmănie. Diccon îl implică şi pe domnul Rat (Viorel Păunescu), doctorul satului, în jocul său viclean şi plin de-ncurcături. Însă, pentru domnul Rat lucrurile ies mai prost, dat fiind că se alege cu trei ditamai cucuiele în cap datorită bătăii încasate de la doamna Chat.
Toată piesa este un continuu sunet, un vers, o melodie, care ajunge să surprindă prin cele mai mici şi mai neaşteptate lucruri. De la un musical medieval se strecoară uşor către un carnaval şi atinge limita maximă a inventivităţii odată cu crâncena bătaie cu perne colorate, în care publicul este prins vrând-nevrând, lucru frecvent întâlnit în piesele Teatrului Masca.
De la magnificul ac se ajunge la un adevărat război. O întreagă alergătură plină de comic de personaje, cu melodii pe măsură şi surprize plasate la fiecare replică… un medicament de bună dispoziţie.