Absenteismul – o problema reala?



de Raluca Băceanu – redactor
sursa foto: Cristina Ştefan

Acum puţin timp, în perioada 1-10 noiembrie, în Colegiul Naţional „Spiru Haret“ s-a desfăşurat o anchetă sociologică referitoare la problematica absenteismului şcolar.Toţi elevii liceului au fost rugaţi să răspundă cât mai onest întrebărilor pentru ca această anchetă să se aproprie cât mai mult de adevăr. Printre elevii supuşi sondajului am fost şi eu, în calitate de elevă a liceului.

Probabil ştiţi că genul ăsta de anchete sau sondaje nu sunt realizate de elevi, ci vin de undeva de mai sus, de la inspectorate, spre exemplu.

Ceea ce mi s-a părut interesant, dar am aflat ulterior, este că această cercetare sociologică a fost pusă la cale de catedra de ştiinţe socio-umane (Cristina Ştefan, Mihaela Inocan) şi de educaţie plastică (Sanda Amarandei) împreună cu directorul liceului (Alexandru Constantinescu) şi Serviciul Secretariat (Floroiu Megdonia). Să nu îi uităm pe elevii clasei a XI-a H, care au depus de asemenea un imens efort cu formularele de întrebări. Ştim prea bine cât durează să te mobilizezi în cadrul unui proiect, mai ales când acesta vizează peste 1000 de elevi, ca în cazul Colegiului Naţional „Spiru Haret“.


Azi am aflat că investigaţia privind absenteismul este gata şi, curioasă am căutat câţiva elevi implicaţi în amplul proiect. Am avut ocazia să discut cu Andrei Bălaşa şi cu Alberto Simion mai multe, după cum urmează:

R.:Cine a venit cu această idee?

Alberto: Ideea a venit în timpul orei de sociologie, ca rezultat al unui brainstorming.

R.:Ce efect credeţi că va avea pentru liceu acest proiect?

Andrei: Noi sperăm ca acest proiect să arate punctele forte şi punctele slabe ale liceului, pentru ca ele să fie întărite şi, respectiv remediate.

R.:Conform sondajelor, majoritatea elevilor acumulează între 1-5 absenţe nemotivate. O absenţă pe săptămână, nemotivată, pe tot parcursul anului şcolar, ar presupune cel puţin 2-3 puncte scăzute la purtare, cu toate astea, există un număr extrem de redus de elevi care chiar să aibă mediile scăzute… cum explicaţi acest fenomen?

Andrei: Într-adevăr, aşa este, dar atunci când are loc comisia verificării absenţelor, se presupune că se ţine cont şi de antecedentele elevului respectiv şi participarea la ore, note. Liceul nostru nu se caracterizează prin severitate, ci prin corectitudine. Cele mai multe dintre absenţe sunt acumulate în urma unor întâmplări banale, cum ar fi întârzierea la ore.

Albert: Până de curând se practica metoda scutirilor aduse la sfârşitul lunii, pentru a acoperi toate absenţele pentru acea lună, scăpându-se uşor de scăderea notei la purtare. De când cu catalogul virtual, orice absenţă nemotivată în timp util rămâne nemotivată, scăderea notei la purtare fiind inevitabilă.


Discutând cu una dintre profesoarele implicate în cercetare (Cristina Ştefan), am aflat că acest proiect se va extinde în toate liceele din Bucureşti, şi poate chiar, în întreaga ţară.

Eu una, pot constata că liceele chiar încearcă să găsească soluţii privind problema absenteismului, ce pare că devine o „modă“ printre generaţiile adolescentine. Această cercetare trebuie, în primul rând, să scoată la suprafaţă motivele pentru care elevii lipsesc atât de mult şi nemotivat.

Până când rezultatele cercetărilor vor ajunge să schimbe ceva la situaţia existentă privind absenteismul, nouă, elevilor, nu ne rămâne decât să aşteptăm ca genul acesta de proiecte să se concretizeze în ceva bun, ori, de ce nu, să le îmbunătăţim pe cele existente, pentru că dispunem de mijloace (inteligenţă, creativitate).

Recommended Articles

1 Comment

  1. super ideea de sondaj:X lumea nu prea ne intreaba ce anume ne dorim noi, ca si cum nu contam desi cand e cv de rau ne condamna:X

Leave a Reply

Your email address will not be published.