Istoria in 192 de imagini. Afisul polonez 1917 – 2007

de Adrian Vârgolici – colaborator

Între 21 septembrie 2011 şi 8 ianuarie 2012, la Muzeul Naţional de Artă al României, putem privi 9 decenii de artă, motivaţie şi imaginaţie. 192 de afişe, aduse de la Muzeul Afişului din Wilanow (secţie a Muzeului Naţional din Varşovia), expun semeţe evoluţia producţiei originale şi de o înaltă calitate artistică a afişului polonez, din anul 1917 până în contemporaneitate. Aproape neatinse de umbra trecutului şi într-o stare perfectă, lucrările selectate de Maria Kuprik, curatorul expoziţiei, prezintă prin intermediul memoriei afişului istoria Poloniei într-un secol dominat de violente schimbări politice, economice şi culturale.

De la îndemnuri către apărarea patriei până la lupta împotriva tuberculozei, afişele poloneze trag o linie lungă între scopul şi folosinţa lor de atunci faţă de cea de acum, cu mesaje puternice şi motivante, concentrate în special pe evenimentele importante din acea vreme.

La sfârşitul secolului al XIX-lea, afişul era considerat în Europa „arta marelui peisaj urban“ ce colora şi însufleţea spectacolul vizual-decorativ al străzii, fiind ridicat la acest rang de creaţiile remarcabile ale maeştrilor afişului precum Jules Cheret, Eugene Grasset, Theophile A. Steinlen etc. Cu venirea Primului Război Mondial, accentul se mută pe dimensiunea politică, propagandistă, lăsând-o pe cea culturală pentru vremuri de pace.

Modificându-şi stilul şi ţintele publice după fiecare schimbare socială, afişele trec prin perioada interbelică, promovând comercialul, activităţile turistice, culturale şi sportive, ele experimentând totodată formule îndrăzneţe de design arhitectural şi experimente tehnice inovative, precum asocierea graficii cu fotografia sau fotomontajul. Invazia Poloniei de către trupele naziste şi declanşarea celui de-al Doilea Război Mondial determină apariţia afişelor care cheamă populaţia la înrolare, la apărarea ţării, încurajând spritul de luptă al polonezilor. Afişele sunt prezente pe zidurile oraşelor pe toată perioada ocupaţiei.

Ducând în spate o istorie presărată cu momente importante în istoria omenirii, afişele poloneze fascinează privitorul. La Muzeul Naţional de Artă, ele aşteaptă. Nu rataţi oportunitatea de a le studia!