Recenzie carte – „Femei“

Bukowski-Femei

de Ana Maria Pop – seminarist

Plot:

„Femei“, de Charles Bukowski, este un roman greu de înțeles care, pentru unii, nu este nimic mai mult decât o pierdere de timp, din cauza scenelor pornografice descrise de-a lungul întregii cărți. Ei bine, în operă este povestită fără perdea viața lui Henry Chinaski, un alter ego al autorului, prezent în numeroase cărți ale sale, este un bătrân scriitor alcoolic, de 50 de ani, amator de femei sau, mai bine spus, „curviștine“, după cum le numește chiar el.

Acesta nu cunoaște luxul, deși primește suficienți bani din cititul public al poeziilor sale, pe care îi irosește pe băutură și pariuri la cursele de cai. Astfel, preferă să fie neîngrijit, scârbos, slinos, recunoscând acest lucru ori de câte ori are ocazia. În ciuda aspectului său odios, Chinaski are parte de o grămadă de femei, care mai de care mai nebună, obsedată sau drogată. O zi din viața lui se poate descrie în câteva cuvinte: alcool, femei, curse de cai, sex. Atât timp cât este bine înțeleasă, cartea are multe de oferit, mai exact o lecție care ne arată că viața nu este întotdeauna roz și că pentru unii dragostea nu înseamnă doar „siropoșenii“, ci poate fi exprimată și prin cuvinte murdare sau obscene.

Personaje:

Henry Chinasky este naratorul-personaj al romanului, un bărbat lipsit de tabuuri, care primește o mulțime de scrisori de la cititoarele sale pe care ajunge să le întâlnească, iar după câteva minute, să întrețină relații sexuale cu ele. Este un om simplu în care se pot regăsi mulți alții, nicidecum vreun Adonis rupt din basme sau vreun model de lenjerie intimă. Nu se consideră un filosof, iar pentru el, fiecare femeie este diferită: „În esență, par să fie o combinație între ce-i mai bun și ce-i mai rău – o combinație de magic și îngrozitor“. Chinasky se declară genul de persoană oripilată de aglomerație, de oameni, conform motto-ului lui: „Umanitatea nu ți-a priit încă de la început“.

Lydia este singura femeie care s-a făcut remarcată între celelalte, pe care Chinasky chiar a iubit-o. Însă, idila lor nu a mai putut continua din cauza caracterului Lydiei care era extrem de geloasă, nebună, orgolioasă și îi cerea lui Chinasky să nu mai bea, fapt care a fost imposibil pentru el. Din această cauză, Lydia a fost uitată, chiar dacă îi telefona constant bărbatului.

Stil:

„Femei“ este un roman foarte criticat din cauza limbajului licențios și al scenelor pornografice descrise. Deși pare o lovitură la adresa literaturii, romanul cât se poate de realist demonstrează contrariul. Merită citit datorită originalității sale, nimic nu este rușinos sau scandalos, pentru că auzim cuvinte obscene în fiecare zi. Tocmai pe acest aspect cotidian se axează ideea centrală a cărții, fără metafore sau alte figuri de stil, fără înflorituri, doar viața reală, atât. Limbajul dur al lui Bukowski se bazează pe fraze scurte, directe, vorbind deschis despre tot ce ține de sex, fără descrieri lungi și plictisitoare.

Acțiune:

Debutul romanului îl înfățișează pe Henry Chinaski care la 50 de ani renunță la postul de poștaș, descoperindu-și vocația literară. După patru ani de lipsă totală de activitate sexuală, o întâlnește pe Lydia, o femeie mult mai tânără decât el cu care începe o relație imposibilă. După ce se despart, norocul îi surâde lui Chinaski, începând să cunoască zeci de femei care se simt atrase de el. Astfel, fanteziile sale din tinerețe vor fi puse în practică abia acum, ducând o viață care i se părea confortabilă prin simplul fapt că nu se implica în aproape nicio relație. El recunoaște că au fost câteva femei la care a ținut mai mult decât la altele, care l-au făcut să se gândească la căsătorie, dar nu a avut curajul niciodată să facă acest pas.

În final, Henry Chianski rămâne același scriitor alcoolic, dar care dă semne că ar simți nevoia de tandrețe și compasiune, strigându-și singurătatea.

Nu aș recomanda tuturor acest roman, din cauza riscului de a nu fi înțeles sau de a fi clasificat precum unul grotesc, îngrozitor. Dacă veți încerca să căutați ceva moralizator, nu veți găsi, este o carte care transmite doar realitatea dură precum și suferința trăită de autor, care nu se încadrează nicidecum în criteriile cititorilor cu gusturi elevate.