Copilul divin – Pascal Bruckner

de Maria Cârstian – redactor

Te-ai mai naşte dacă ai şti ce urâtă i lumea?

„Copilul divin“ al lui Pascal Bruckner e cartea pe care mi-aş dori s-o fi scris eu. E povestea uşor fantastică şi uşor bizară a copilului ce refuză să se nască.

Cu o mamă care-l doreşte erudit încă din burtă, fătul Louis ajunge să consume sistematic cultură. De la muzică simfonică, filosofie, enciclopedii şi până la romanele marilor clasici, nenăscutul înglobează tot. Cunoaşte limbi moarte şi îl vede pe Hegel ca fiind „un frate spiritual venit pe lume înaintea lui şi care-l invită, peste secole, la un colocviu pasionant“. Ce mai!, Loius devine un învăţat în faţa căruia se pleacă întreaga Franţă!

Copilul este hrănit cu lectură şi nu îşi doreşte nimic mai mult. Să se nască? E cu totul absurd, doar nu e masochist. De ce te-ai naşte când ştii ce grea şi odioasă e viaţa? În lichidul amniotic e cald şi bine. Pe lângă asta, Louis susţine că lectura l-a făcut intolerant la mediocritatea cea de toate zilele. Refuză categoric să se nască într¬-o lume în care întreaga evoluţie a fiinţei e marcată de murdărie şi declin!

Toată lumea încearcă să-l convingă să se nască, dar fără succes. Arogant şi narcisist, se confruntă chiar şi cu Dumnezeu şi nu se teme să-şi impună punctul de vedere. Îl acuză de imperfecţiunea oamenilor pe care acum îi detestă şi care sunt, în fond, nimic mai mult decât nişte tuburi digestive vorbitoare. Ura sa evoluează într-atât încât vrea cu disperare cunoaşterea absolută şi distrugerea omenirii. Asta, până când primeşte o pedeapsă pe măsură – o femeie.

Într-un mod absolut ironic şi plin de umor, Pascal Bruckner scrie fără dar şi poate o carte „cu cap“. O carte cu „acel ceva“ care nu-ţi voie s-o laşi din mână, o carte deşteaptă şi, nu în ultimul rand, originală. Un roman despre viziuni omeneşti şi neomeneşti şi despre cât de uşor poate fi indivdul influenţat. Un roman pe care dacă-l citiţi s-ar putea să vă îndrăgostiţi de scriitura odioasă a lui Bruckner, iar apoi să-i citiţi toate romanele. Fapt pentru care vi-l recomand din toată inima mea de om mic!